Összefoglaló a Mikszáth Kálmán Gimnázium és Kollégium
NTP-MTTD-20-0014
számú pályázatának megvalósításáról
Az Energia – Szinergia címmel a 2020. évben a Nemzeti Tehetség Program keretében elnyert és a Miniszterelnökség Családokért Felelős Tárca Nélküli Miniszter által támogatott természettudományi pályázat céljainak és programjainak megvalósítása 2021. évben sikerült, annak ellenére, hogy a pályá-zat elbírálására késéssel került sor ill. a megvalósítást nagymértékben nehezítette a COVID 19 járvány és az ebből fakadó korlátozások, járványügyi intézkedések (online oktatás, létszámkorlátozások, tiltások, előírások…). A projekt teljesített célja volt, hogy koscsoportos keretek között megvalósuljon a tehetséges tanulók szakmai, természettudományos készségének és a szociális kompetenciáinak fejlesztése.
A projektben résztvevő tanulok csoportja
A célok teljesülésére széles keretek között nyílt lehetőség és került sor:
1. A fő program keretében 60 órás foglalkozások – fizikai, kémiai, biológiai, földrajzi, geológiai, csillagászati – során, saját tapasztalaton, élményeken alapuló ismeretszerzésre került sor az Energia témakörben.
Kémiai titrálás
Mikroszkópizálás
Hogyan működik a vulkán?
2. A megszervezett kiegészítő tevékenységek is azt szolgálták, hogy mélyítsék és szélesítsék a prog-ramban résztvevő diákok ismereteit, szakmai tudását, tapasztalatait, gyarapítsák élményeiket és a szociális kompetenciáikat (kommunikáció, együttműködés, konfliktus- és stresszkezelés) is.
A kiegészítő tevékenységek során:
- 4 órás élményalapú, interaktív, csoportos foglalkozást bonyolítottunk le Dr. Szabados Tamás osztályvezető radiológus főorvos, szülő vezetésével és asszisztense segítségével, melynek során megismerkedtek a résztvevők a röntgensugár és az ultrahang jellemzőivel, alkalmazásával és felhasználásával, a digitális képalkotással – a nyert képek elemzésével és értékelésével.
A kórház radiológiai osztályán
- az 1 napos tanulmányúton a Budapesti Semmelweis Egyetemen az anatómiai (Anatómiai Múzeum), a biofizikai (Biofizikai Kutatóintézet) és az emberi szemmel és hibáival kapcsolatos ismereteiket (Dr. Roska Tamás kutató orvosprofesszor előadása) bővítették a résztvevők.
Dr. Roska Tamás előadása
- a 3 napos szaktábor során nemcsak a szakmai kompetenciák további fejlesztése történt, hanem a szociális kompetenciáké is (kirándulás, túra, játék során).
Az állatok világnapja 2021.
- A megvalósítást dokumentálása filmekkel és fényképek készítésével történt.
A program koordinátora Madjász Julianna tanárnő volt, míg a szakmai célok, feladatok megvalósításában Herczegné Varga Ilona tanárnő és Nádi Zoltán tanár úr segített, de bekapcsolódtak a programokba az iskola külső partnerei (előadások, foglakozások tartása), a szülők (foglakozások tartása), önkéntesek (egykori diákjaink) és külső szakemberek (ELTE kutatói) is.
A projektben 18 fő mikszáthos diák vett részt, melynek során a tehetségük és tudásuk mellett a kreativitásukra és az egymással történő együttműködésükre is szükség volt pl. a projektmunkák egyéni, páros vagy kiscsoportos elkészítése során pl. elektromotor, poszterek, modellek, makettek esetében. Ezek a jövőben segítik majd a jelenségek és folyamatok szemléltetését, modellezését és a tanulók interaktivitását.
A projekt megvalósításának – a nehézségek és akadályok ellenére – nagyon sok pozitív hozadéka volt a résztvevők számára, mivel az energiával kapcsolatos, ahhoz köthető ismeretek, tapasztalatok olyan mértékű bővülésére került sor, amely segítette az addigi tudás rendszerezését és bővítését, de legfőképpen az alkalmazását. Hozzájárult a résztvevők személyiségének fejlődéséhez, elsősorban az önismeret, a kommunikáció és az együttműködés terén.
Jó lenne a következő években is hasonló projektekben részt venni!