Határtalanul

 

A HAT-19-02-0209 sz. Fény és árnyék történelmünk lapjain II. c. Határtalanul! Együttműködés középiskolák között projekt szakmai beszámolója

 

A 2016-ban megvalósított Határtalanul! projektünk folytatásaként most fordított helyszínen emlékeztünk meg az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc dicső eseményeiről, valamint a trianoni tragédia immáron 102. évfordulójáról az összetartozás jegyében a székelyudvarhelyi Baczkamadarasi Kis Gergely Református Kollégium partnerosztályával.

 

A határon inneni és túli tanulmányi kirándulások több irodalmi és történelmi tananyagot is érintettek. Az előkészítés során mind a két tantárgy szemszögéből érintettük a Trianon-problémakört.  Balassagyarmaton rövid sétát tettünk a történelmi Nógrád vármegye központjában, melynek keretében az 1919-es eseményeket is felelevenítettük a Civitas Fortissima téren. Farkaslakán még Erdély első Trianon-emlékművét is megcsodáltuk, valamint Tamási Áron sírjánál megemlékeztünk a nagy székely íróról.

 

Kihagyhatatlan része volt a projektnek az az irodalomtörténeti kirándulás, melynek során a trianoni béke következtében elcsatolt területekre kirándult a két iskola diákközössége. Az alsósztregovai kastélyban Madách Imre életének, munkásságának és Az ember tragédiája c. művének felidézésére került sor az interaktív kiállítás megtekintésével. A Balassa család ősi fészkének, Kékkő várának megtekintése során pedig Balassi Bálintról is megemlékeztünk. Majd iskolánk névadójának, Mikszáth Kálmán Emlékházának megtekintése következett, ahol birtokba vehették a tanulók a megújult, interaktív kiállítótereket, végül közösen megkoszorúztuk „a nagy Palóc” szobrát.  A magyarországi kirándulás zárásaként a Gárdonyi 100 évfordulóhoz kapcsolódva álltak meg Egerben a székelyudvarhelyi diákok és tanáraik, ahol megnézték a várat, s megemlékeztek a várostromot megörökítő regényíróról.

Szent László király nyomában haladva Nagyváradra, a Tordai-hasadékhoz és a székelyderzsi falképciklushoz is eljutottunk, mely helyszíneken szó esett a lovagkirályhoz kötődő csodákról is. Kolozsváron Hunyadi Mátyásra és Bem apó sikereire emlékeztünk, de felkerestük a méltán híres történelmi kegyhelyet, a Házsongárdi temetőt is, amely  a sokévszázados magyar írásbeliség nagyjainak nyugvóhelye.

Tordán, a vallásszabadság városában meglátogattuk a híres országgyűlés színhelyét és a fejedelmek házát. A maga korában egyedülinek számított vallási türelem eredményeképpen alakult ki Erdély vallási sokszínűsége, amelyet mi sem bizonyít jobban, minthogy felkereshettük a körösfői református, illetve a székelyderzsi unitárius templomot, valamint a magyarság egyik legnagyobb római katolikus zarándokhelyén lévő csíksomlyói kegytemplomot és a Makovecz Imre által tervezett szabadtéri Hármas-halom kápolnát.

 

Március 15-éhez kapcsolódva megemlékeztünk a márciusi ifjakról, s a forradalom helyszíneit is felkerestük Budapesten, Isaszegen a dicsőséges tavaszi hadjárat egyik legjelentősebb ütközetét elevenítettük fel, míg Debrecenben a Függetlenségi Nyilatkozat elfogadásának helyszínét járta be az erdélyi csoport, Körösfőn, Pásztó testvértelepülésén pedig az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc dicső és tragikus eseményeiről a Vasvári-kopjafánál és a márciusi ifjú életét bemutató emlékszobában hallhatott a pásztói diáksereg előadást Péntek Lászlótól.

A Határtalanul! pályázat keretében szervezett utak tematikája egyéb tananyagokat is érintettek: Gödöllőn a kastély barokk, majd monarchiabeli korszakával is megismerkedhettek a határon túli látogatók, a székelyföldi partneriskolában pedig egy látványos fizikaórán is részt vehettek „FiziKarcsi”-val a pásztói diákok.

 

Kihagyhatatlan része volt a projektnek a megmaradt és az elcsatolt területek kulturális és természeti kincseinek a felkeresése a Mátrában, valamint a Felvidéken és Erdélyben. Nagy élményt jelentett a diákoknak Palócföld, Kalotaszeg és Székelyföld néprajzi értékeinek felfedezése, a Mini Erdély Park látnivalói, valamint a századfordulós szecesszió jegyeit magukon viselő budapesti és marosvásárhelyi épületek. Ám igazi csodálatukat a természeti kincsek váltották ki, felejthetetlen marad számukra a Mátra Múzeum kiállítási anyaga, a sástói kalandpark, a parajdi sóbánya, a szovátai Medve-tó, a Gyilkos-tó, a Békás-szoros. A legizgalmasabb emlék azonban a tibódi szállás közelében megjelent medvéhez kötődik.

 

Természetesen a Határtalanul pályázat legnagyobb hozadéka az volt, hogy személyesen találkozhattak anyaországi és határon túli magyar fiatalok, akik a projekt megvalósítása során együttműködtek egymással, még barátságok is szövődtek közöttük. Így valóban átélhették a nemzeti összetartozás érzését, azt, hogy „mi egy vérből valók vagyunk”, s ezt a pásztói diákok el is énekelték a trianoni béke aláírásának napján, 2022. június 4-én a városi megemlékezésen.

 

A 2022. június 15-én tartott Nemzeti összetartozás – Határtalanul! témanap keretében elméleti és ügyességi feladatokban kellett összemérnie tudásukat, erejüket a mikszáthos diákoknak. E napon a magyarságuk és a nemzeti összetartozás megélésére is volt lehetősége a résztvevőknek, hiszen magyaros ételeket készíthettek osztályonként, rovásírást dekódoltak, a határon túli nevezetességekkel kapcsolatosan puzzle-t, míg a Trianon 100 témakörében keresztrejtvényt oldottak meg, kiderült, hogy kik ismerik a legjobban a székelyeket és a hungaricumokat, illetve moldvai csángók táncaival ismerkedhettek táncház formájában. A napot még különlegesebbé tette, hogy a Szolnokról érkezett, MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár katonái mutatkoztak be diákjainknak, s az általuk előkészített, magyar katonai virtust sem nélkülöző ügyességi próbákon mutathatták be fizikai erőlétüket és rátermettségüket tanulóink.

Köszönjük szépen a projekt pénzügyi támogatását a Bethlen Gábor Alapkezelőnek, továbbá a megvalósításban nyújtott segítséget Hoksári Istvánnak.

 

Nagy Gabriella

projektvezető

 

A videós beszámoló megtekinthető itt: Link

Erdélyi utazás a Határtalanul! program keretében

HAT-20-03-0139

Nagy örömünkre megvalósíthattuk a Siebenbürgen, süße Heimat – Erdély, édes haza című pályázatunkat, melyet még 2020-ban nyertünk.

Az utazásra 45 diák és 4 kísérő tanár jelentkezett. Programunk az első naptól az utolsóig igen szoros volt, számtalan látnivalót tartalmazott. Az utazás tematikája több nagy területet ölelt fel:

·       szász városok megismerése (Nagyszeben, Brassó, Segesvár, Prázsmár),

·       magyar városok, történelemi emlékhelyek felkeresése (Arad, Kézdivásárhely, Csíkszereda, Csíksomlyó, Gyimesbükk – ezeréves határ),

·       nevezetes várak meglátogatása (Törcsvár, Déva, Vajdahunyad, Rákóczi vár romjai az ezeréves határnál)

·       Erdély természeti szépségeinek felfedezése (Szent Anna tó, Mohos tőzegláp, a Kárpátok lenyűgöző hegyei a medvékkel)

Utunk fontos állomása volt a dévai Szent Ferenc Alapítvány, ahol adományainkkal próbáltunk segíteni a nehéz sorsú gyerekek életén.

A sok program közt kevés volt a szabad idő, de azt is tartalmasan töltöttük:  csónakáztunk a Szent Anna tavon, Gyimesfelsőlokon boboztunk, esténként ping pongoztunk és megbeszéltük a nap élményeit.

 

Megjárjuk a Hadak Útját

 

A HAT-19-03-0173 Tanulmányi kirándulás középiskolásoknak projekt szakmai beszámolója

 

A 2019-es Határtalanul! pályázat a tanulmányi kirándulás megszervezésével és a kiadott projektfeladatokkal lehetőséget adott végzős diákjainknak, hogy még az érettségi vizsga előtt felidézhessék irodalmi és történelmi ismereteiket, illetve Ady Endre és Arany János  nagy magyar költők életét, munkásságát, valamint a Rákóczi-szabadságharc eseményeit illetően a tanult helyszínek meglátogatásával el is mélyíthessék azokat. De az Erdélybe szervezett út nemcsak e két témakör tanulmányozását célozta, bár ezen volt a fő hangsúly, hanem egyéb irodalmi és történelmi tananyagot is érintett. Trianon valódi következményeit csak a határon túli magyarokkal való közvetlen találkozás során érthették meg a tanulók, Tordán a vallásszabadságot kihirdető országgyűlés helyszínét kerestük fel, s a kirándulás során Erdély etnikai és vallási sokszínűségét is megtapasztalhatták a diákok.

Természetesen kihagyhatatlan része volt a programnak a testmozgás. Nagy öröm volt figyelni, ahogy önmagukat is legyőzve vállalták és teljesítették a diákok és a tanárok a fizikai megpróbáltatásokat, legyen az a Thoroczkay-vár vagy a Székelykő, akár a Tordai -hasadékon végighúzódó ösvény megmászása.

Különösen értékes volt Pásztó testvértelepülésén, Körösfőn a programunk, hiszen a két település kapcsolata úgy mélyülhet el igazán, ha minél több személyes találkozásra kerül sor a lakosok között, s ha ez fiatalok között történik, előreláthatólag még hosszabb távú lesz a partnerség. A nemzeti összetartozást is igazán ott élhették meg diákjaink, hiszen láthatták, milyen szeretettel fogadnak minket a helyiek.

Az előkészítő szakaszban az erdélyi útra történő felkészítés, motiválás zajlott.  A Rákóczi-emlékévhez kötődve 2019. szeptember 19-én történelmi vetélkedőt rendezett iskolánk Történelem munkaközössége és a Rákóczi Szövetség helyi szervezete II. Rákóczi Ferenc erdélyi fejedelemmé választásának 315. évfordulója alkalmából. Ezen a versenyen a kiránduló tanulók is indultak, s a kirándulás alatt ők mutatták be a szabadságharc eseményeit.

2019. szeptember 25-én az előkészítő óra keretein belül két tantárgy szemszögéből is megvitattuk a Trianon-problémakört. Az I. részben a történelmi Magyarország felbomlásának okait, következményeit, az etnikai arányok alakulását idéztük fel tanári prezentáció segítségével, majd interaktív irodalomóra keretében Trianon fogadtatását vizsgáltuk meg verseken keresztül. A II. részben a Romániában élő magyarok helyzetéről, aktualitásokról beszélgettünk, zárásként pedig a pályázati program áttekintése következett, kiosztásra kerültek a projektfeladatok, és átbeszéltük a viselkedési szabályokat.

Az előkészítő szakaszban a diákok felkészítését, motiválását célzó iskolai kiállítást is szerveztünk Erdély, Kalotaszeg és Torockó bemutatása céljából. A tanulók emléktárgyakat hoztak be, s tablók készültek az összegyűjtött anyagból.

2019. október 1-6. között 40 fő mikszáthos diák és 4 fő kísérő tanár vett részt az erdélyi tanulmányi kiránduláson, melynek tematikáját az Ady- és a Rákóczi-emlékév adta. A 2019-es irodalmi évforduló kapcsán idéztük fel a nagy magyar költő életét, munkásságát Érmindszenten, Nagykárolyban, Zilahon, Nagyváradon, Csucsán és Kalotaszentkirályon. A Rákóczi-szabadságharc eseményeit pedig szintén áttekintettük II. Rákóczi Ferenc erdélyi fejedelemmé választásának évfordulója alkalmából, így jártunk Gyulafehérváron a kezdeteknél és Nagykárolyban, ahol pedig a fegyverletételt vitattuk meg.

Testvértelepülésünk, Körösfő oktatási intézményében is látogatást tettünk, ahol találkozhattak diákjaink egykori körösfői iskolás, jelenleg már egyetemista hallgatókkal, akikkel beszélgethettek az erdélyi magyar fiatalok továbbtanulási lehetőségeiről. Majd október 6-ához kapcsolódva a pásztói diákok mutatták be emlékműsorukat a Vasvári kopjafánál az aradi vértanúkra emlékezve, melyet egy közös koszorúzás zárt. Az 1848-49-es szabadságharc megidézését a Vasvári emlékszobában zártuk, ahol Péntek László mutatta be a márciusi ifjú életét és a Rákóczi-szabadcsapat hősies küzdelmét a tragikus végig, ezáltal egy kicsit személyesebb képet kaphatott az ifjúság a 170 évvel korábban élők hazaszeretetéről.

Eredetileg nem volt az útitervben Nyírbátor megtekintése, azonban egy közbejött probléma miatt beiktattuk a határátkelőhely előtti utolsó magyar várost, ahol végigjártuk a várostörténeti sétányt, s a szoborcsoportokon keresztül betekintést nyerhettünk Nyírbátor és az erdélyi fejedelmeket felvonultató Báthori család történetébe. A kirándulás alatt sor került Arany-relikviáinak megtekintésére Nagyszalontán, illetve Szent László király nyomában járva a Tordai-hasadékhoz és Nagyváradra is eljutottunk. Azonban a Hunyadiak sem maradhattak ki történelmi kirándulásunkból, Gyulafehérváron Hunyadi János sírját, míg Kolozsváron Mátyás király szülőházát kerestük fel. Nagyenyeden Jókai Mór elbeszélése nyomán idéztük fel az 1704-es eseményeket, majd Torockón szintén Jókait hívtuk segítségül, hogy megismerjük a helyi bányászok életének és az unitárius vallásnak a szépségeit az Egy az isten regényének bemutatásával. 

Nagy élményt jelentett a diákoknak Kalotaszeg és Torockó néprajzi értékeinek felfedezése, ám igazi csodálatukat a természeti kincsek váltották ki, felejthetetlen marad számukra a Székelykő megmászása és a tordai sóbánya.

A Határtalanul! projekt értékelő szakasza több elemből tevődött össze. 2019. november 5-én a résztvevőkkel közös értékelő óra következett, melynek során a kirándulás alatt bejárt helyeken készített fotók, videók megtekintése, személyes élmények megosztása történt frontálisan. Jó hangulatban megvitattuk a program eredményességét, hasznosságát, majd a szaktanárok értékelték a tanulói projektmunkákat.

2019. december 2-án a résztvevők kis csoportja a 11.A osztálynak népszerűsítette a Határtalanul! pályázatot a projekt megvalósítása  során bejárt helyeken készített fotók, videók, személyes élmények megosztásával.

A nemzeti összetartozást célzó témanapunkat 2020. január 16-án a Trianon 100 évfordulóhoz kapcsolódva tartottuk. Ennek keretében osztályaink képviselői mérhették össze tudásukat egy vetélkedő formájában a 100 évvel korábban történt eseményekről, illetve az elcsatolt területek természeti és kulturális kincseiről. A többiek pedig előadásokat hallgathattak magyarságuk megélésének lehetőségeiről, illetve moldvai csángók táncaival ismerkedhettek táncház formájában.

Köszönjük szépen a projekt pénzügyi támogatását a Bethlen Gábor Alapkezelőnek, továbbá a megvalósításban nyújtott segítséget Hoksári István idegenvezetőnek.

videós beszámolónk: https://youtu.be/t0lJr1E7JVg 

 

PalócföldI és kalotaszegi fiatalok határtalan együttműködése

Beszámoló a HAT-17-03-2017-00135. számú Palócföldi és kalotaszegi fiatalok határtalan együttműködése c. projekt megvalósulásáról

A Határtalanul! pályázatnak köszönhetően 2017-ben egy újabb erdélyi középiskolával vette fel a kapcsolatot intézményünk. A bánffyhunyadi Octavian Goga Elméleti Líceum X.B osztálya lett a mikszáthos 11.A osztály partnere a Határtalanul! projekt megvalósításában. Azért erre az iskolára esett a választásunk, mert Pásztó testvértelepülésének, Körösfőnek a közelében található.

A program céljai a következők voltak: Palócföld és Kalotaszeg természeti és kulturális kincseinek megismerése a két utazás során, a nemzeti összetartozás erősítése a március 15-i és június 4-i közös megemlékezésekkel, valamint Körösfővel a testvértelepülési kapcsolat elmélyítése. Ezeket a célkitűzéseket elértük, hiszen a határon túli és inneni kirándulások alatt betekintést nyerhettek a diákok a két néprajzi tájegység értékeibe, ezeket videókon is rögzítettük, valamint a két megemlékezés során közösen idézhettük fel a magyar történelem sorsfordító eseményeit, illetve a pásztói diákok megélhették a kalotaszegi vendégszeretetet a körösfői március 15-i ünnepségen, majd pedig a bánffyhunyadi tanulók élvezhették a palóc vendéglátást a pásztói megemlékezést követően. 

A februári előkészítő foglalkozáson felidéztük a történelmi Magyarország felbomlásának történeti okait, megvizsgáltuk az etnikai viszonyok alakulását az utódállamokban, illetve megnéztük Trianon hatását a magyar irodalomban is. A romániai magyarok jelenéről és múltjáról beszélgettünk, majd a projektelemek megismerése következett. Az előkészítő szakaszban még a diákok felkészítését, motiválását célzó iskolai kiállítást szerveztünk Kalotaszeg bemutatása céljából, valamint kalotaszegi népviselet- és táncbemutatót tartottak a pásztó Muzsla néptáncegyüttes tagjai. 

Az 1. utazás során a pásztói diákok Kalotaszeg természeti és kulturális nevezetességeit járták be. Az első napon, március 13-án Nagyváradon megtekintettük Szent László szobrát és domborművét, illetve a székesegyházat. Majd Király-hágónál beléptünk a történelmi Erdély kapuján. Bánffyhunyadon a „cigodák” megtekintése után találkoztunk a partneriskola X.B osztályával, akik bemutatták iskolájukat és Kalotaszeg azon falvait és központját, ahonnan diákok érkeztek az osztályba. Majd elpróbáltuk a közös műsort. Az esti órákban pedig elfoglaltuk szálláshelyünket Tordaszentlászlón, Kalotaszeg keleti végén.  

Március 14-én, a második napon kiránduláson vett részt a pásztói csoport, Szent László nyomában átszeltük a Tordasi-hasadékot, majd a Tordai sóbányában ismerkedtünk az erdélyi sókitermelés múltjával, jelenével, aztán Kolozsváron megtekintettük a Szent Mihály székesegyházat, Mátyás király szobrát és szülőházát, a Babes-Bolyai Egyetemet, valamint a Farkas utcai református templomot. Mivel a mérai tájház zárva volt, így sajnos nem tudtuk megnézni „Cifra Kalotaszeg” tájházát.

Március 15-én, nemzeti ünnepünkön közösen emlékeztünk meg a Bélesi-tónál a márciusi ifjak egyikének, Vasvári Pálnak életéről, halálának körülményeiről. Ebben segítségünkre volt a körösfői Péntek László, aki helytörténészként mutatta be a Rákóczi szabadcsapat utolsó csatáját a románokkal. Ezután Kalotaszentkirály tájházában ismerkedtek a pásztóiak Kalotaszeg néprajzi emlékeivel. Majd a bánffyhunyadi templom és az előtte állított kopjafapark megtekintése után a magyarországi csoport Pásztó város testvértelepülésén, Körösfőn vett részt az ünnepi megemlékezésen, ahol koszorúztunk is. A tipikusan kalotaszegi református templom meglátogatása után Vasvári Pál életútjának emlékeit tanulmányozhattuk a Körösfőn kialakított Vasvári Emlékszobában. 

Március 16-án, a negyedik napon először Torockó néprajzával ismerkedtünk a helyi múzeumban, majd az unitárius vallásról hallottunk érdekes előadást a helyi lelkésztől a templomukban, míg a csoport másik fele addig megmászta a Székelykövet. Majd Gyulafehérvár és Nagyenyed megtekintése következett. 

A zárónapon, március 17-én Kölcsey Ferenc szülőhelyét kerestük fel Sződemeteren. A tasnádi lelkész úr rendkívül magas színvonalú előadásában megismerhettük a költő születésének körülményeit, a születését jelző tábla kalandos történetét, illetve a helyi magyarság életkörülményeibe is betekintést nyerhettünk. Ezt követően Ady Endre szülőházát, s az ottani emlékkiállítást is megtekintettük Érmindszenten. A határon túli kirándulást a nagykárolyi kastély meglátogatásával zártuk. 

Palócföld természeti és kulturális nevezetességeinek megismerése volt a 2. utazás célja, s ebből nem maradhatott ki a trianoni béke által elcsatolt területek meglátogatása sem. Az első napon, június 1-jén a határon túli diákok először Debrecen nevezetességeit csodálták meg, majd a Hortobágyi Nemzeti Parkon át jutottak el Pásztóra, ahol a pásztói iskola 11.A osztálya várta őket. Az iskola bemutatása és a projekttevékenységek áttekintése után Bátonyterenyén a szálláshely elfoglalása történt.

 A második napon, június 2-án a történelmi Nógrád vármegye megismerése volt a feladat: Somoskő várának a trianoni béke általi elszakítását hallgathatták meg a helyszínen a két iskola diákjai, majd Palócföld legnagyobb várát mászhatták meg Füleken, Alsósztregován Madách Imre életét és munkásságát illetően szereztek hasznos tudást a tanulók, főleg Az ember tragédiája c. műben mélyülhettek el. Majd az egykori megyeszékhelyen, Baklassagyarmaton a Palóc Múzeumban megtekinthették a palócság néprajzi értékeit. 

A harmadik napon, június 3-án Budapest volt az úti cél, ahol egy exkluzív parlamentlátogatáson vehettek részt a diákok, majd Óbuda történelmét ismerhették meg az ókori római időktől kezdve a törökkorig bezáróan. Egy kis plázázás jelentett felüdülést a komoly történelmi séta után.

Június 4-én a Világörökség részét képező kis palóc falu, Hollókő várát és jellegzetes épületeit járták be, s ezt követően Pásztó történelmi magját tekinthették meg a vendégek. Délután a két iskola tanulói közösen vettek részt a városi megemlékezésen, ahol egy-egy tanuló versével járult hozzá a trianoni béke emléknapján tartandó műsor ünnepélyes hangulatához. A nemzeti összetartozás jegyében a Magyar Összetartozás Fogadalmi Hely meglátogatása zárta a napot, ahol a Pásztói Patrióták látták vendégül az erdélyi csoportot.  

A zárónapon Eger történelmi emlékeinek felkeresése volt a program, majd a diákok hazautaztak Kalotaszegre. 

Június 8-án értékelő órán zártuk a projektet. Megtekintettük a programelemek alatt készített fotókat, videókat, s felidéztük a legszebb és legjobb élményeket, amelyeket meg is osztottunk egymással. A kötetlen beszélgetés során összegeztük a program eredményeit, tapasztalatait, hasznosságát. Majd az értékelő szakaszban az osztály küldöttsége iskolánk 9.F osztályának népszerűsítette a Határtalanul! programot. 

A projekt záró elemeként rendeztük meg iskolánkban június 15-én a hagyományos Diáknapon a Nemzeti Összetartozás – Határtalanul! témanapot az egész iskola számára. A tanulók több állomáson mérhették össze tudásukat, ügyességüket pl. rovásírást dekódoltak, a határon túli és inneni nevezetességekkel kapcsolatosan oldottak meg feladatokat, kiderült, hogy kik teljesítették a legjobban a Szent László próbát, s kik az iskola legjobb szakácsai. 

A Határtalanul! program célja, hogy a magyarországi és a határon túli magyar fiatalok csereutazásokon keresztül  alakítsanak ki egymással személyes kapcsolatokat,  és a hasznos termékek közös készítése által ezek el is mélyüljenek. Ez a projekt ebben az értelemben is sikeresnek számít, hiszen számos barátság születetett a két utazás során határon inneni és túli fiatal között.  

Köszönjük szépen a projekt pénzügyi támogatását az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőnek, továbbá a megvalósításban nyújtott segítséget a körösfői Péntek Lászlónak, Sasfalusi Gábornénak, a pásztói kollégiumi nevelőtanárának, valamint a kedves vendéglátást a Magyar Összetartozás Fogadalmi Hely Baráti Körének, s az igényes fotó- és videódokumentációt Dézsi Ákosnak, Fekete Dávidnak, Kriston Péternek, Kucsik Martinnak, Sulyok Reginának, Zorkóczy Ferencnek.

Videós beszámolónkhttps://youtu.be/AIULpA85G30 

 

Emlékezzünk az elmúlt időkről…

Beszámoló a HAT-17-03-2017-00056. számú Emlékezzünk az elmúlt időkről… - neves évfordulók nyomában c. projekt megvalósulásáról

Iskolánk immáron a második Határtalanul! pályázatát valósította meg a székelyudvarhelyi Baczkamadarasi Kis Gergely Református Kollégium partnerségével. 2016 után ismételten találkozhattak tanulóink a székelyföldi diákokkal, s az ismeretségeknek köszönhetően már sokkal gördülékenyebben ment az együttműködés a projekt megvalósítása során.

2017 számos olyan évfordulóban bővelkedett, mely keretet adott a mikszáthos 12.A és a refis XI.B osztályoknak a határon túli és inneni kirándulásaihoz: az Arany János-emlékév miatt a pesti Petőfi Irodalmi Múzeumban és Nagyszalontán jártunk, a Szent László-emlékévhez kapcsolódva Nagyváradot, a Tordai-hasadékot, Székelyderzset, Szentkutat, Tereskét is felkerestük,  a reformáció 500 jegyében versenyeztünk egymással, s  október 6-ra emlékezve koszorúztunk Aradon és közös műsort adtunk Székelyudvarhelyen.

A szeptemberi előkészítő foglalkozáson felidéztük a történelmi Magyarország felbomlásának történeti okait, megvizsgáltuk az etnikai viszonyok alakulását az utódállamokban, illetve megnéztük Trianon hatását a magyar irodalomban is. A romániai magyarok helyzetéről beszélgettünk a városi könyvtár erdélyi származású dolgozójával. Majd a projektelemek megismerése következett. Az előkészítő szakaszban még iskolai kiállítást is szerveztünk Erdély, Székelyföld bemutatása céljából, illetve a Szent László- és az Arany János-emlékév kapcsán. 

2017. október 3-án kezdődött meg az 1. utazás, egy képzeletbeli időutazás, mely az Ópusztaszeri Emlékparkban indult, majd Aradon folytatódott a vértanúkra emlékezve, ahol meg is koszorúztuk az obeliszket, s felkerestük a Zala György által készített Szabadság szobrot. Sor került Arany János szülőhelyének meglátogatására is az első napon, azonban sajnálatos módon az Arany-relikviák megtekintésére Nagyszalontán nem volt lehetőségünk a záróra utáni érkezés miatt.  Az első éjszakát a bánffyhunyadi Montana Motelben töltöttük, s innen indultunk tovább Erdély belsejébe. 

Október 4-én Kolozsvárott megtekintettük a Szent Mihály székesegyházat, Mátyás király lovas szobrát és szülőházát, a Babes-Bolyai Egyetemet és a Farkas utcai református templomot.  A tordai sóbányában megismertük az erdélyi sóbányászat múltját és jelenét, s csónakáztunk a bányatóban. Ebéd után pedig Szent László nyomában haladva a Tordai-hasadékhoz is eljutottunk, s többórás utazás után végre elfoglalhattuk szálláshelyünket Székelyudvarhelyen. 

Október 5-én látogatást tettünk a partnerintézményben, ahol a helyi diákokkal elpróbáltuk a másnapi műsort, majd közösen kirándultunk a Békás-szoroshoz és a Gyilkos-tóhoz, visszafelé pedig megálltunk Korondon is.  

Október 6-án a székelyudvarhelyi tanulókkal együtt közös iskolai megemlékezésen idéztük fel a 13 tábornok halálát, később beszélgettünk a 100 éve született Szabó Magdáról is, és a legnépszerűbb művéből készült film alapján betekintést nyerhettünk egy református bentlakásos iskola belső életébe akkor és most. Azután az iskola lelkipásztora előadást tartott a Reformáció 500 biciklis túráról, melyet Székelyudvarhely és Vizsoly között bonyolított le a kitartó kis csapat. Ezt követően vegyes csapatokban mérhették össze tudásukat, ismereteiket a reformációt illetően a magyarországi és a határon túli diákok. A győztes csapat a helyi Alexandra Cukrászda finom süteményeit fogyaszthatta el jutalmul. A két osztály diáksága kötetlenebb formában is elmélyíthette barátságát az esti gólyabálban, amely a felhőtlen szórakozást jelentette a programokban igen gazdag tanulmányi kirándulás során. 

Október 7-én ismételten közös kirándulás következett, Petőfi nyomában járva először Székelykeresztúron a körtefáját kerestük fel, majd Héjjasfalva és Fehéregyháza között a csatában eltűnt költő emlékművét, illetve Fehéregyházán emlékkiállítását tekinthettük meg. Aztán következett Segesvár a gyönyörű történelmi belvárosával, majd a székelyderzsi unitárius templomban a Szent László-falkép, valamint a szalonnás torony megtekintésére került sor.  

Október 8-án hazafelé megálltunk Farkaslakán Tamási Áron sírjánál. Körösfőn, Pásztó testvértelepülésén a református templomot és a Vasvári-emlékszobát néztük meg Péntek László vezetésével, majd a nagyváradi templomnál és Szent László szobornál vettünk búcsút Erdélytől.

A 2. utazás, melynek során a külhoni diákok utaztak az anyaországba, tematikusan kapcsolódott az elsőhöz. Április 4-én a nagyon szépen felújított nyírbátori református templomnál kezdték meg a Határtalanul! pályázat magyarországi programjait, majd az Aggteleki-cseppkőbarlang lett a következő úti céljuk nagy örömükre, hiszen itt még a többségük sohasem járt előtte. Este fogadtuk őket szálláshelyükön, Bátonyterenyén, ahol kipihenhették a nagyon hosszú és fáradtságos utazást.

Másnap, április 5-én közösen vettünk részt a Babus Andrea, csécsei tanárnő által vezetett Szent László-túrán Szentkúton, ahol a diákok kipróbálhatták a gyakorlatban is a Szent László-próba általunk kitalált feladatait. A képzett túravezetőtől a helység természetföldrajzát, míg a ferences rendi idegenvezetőtől a kegyhely történetét hallgathattuk meg. Majd ebéd után következett Pásztó felfedezése. A Pásztói Múzeum és a Romkert megtekintése után Magyarország legmagasabb pontját, Kékestetőt kerestük fel, a kilátóból a rossz időjárás miatt sajnos nem volt tökéletes a kilátás az északi régióra. Este közös sportolásra is lehetőség nyílt iskolánk tornatermében. 

Az április 6-ra szervezett közös Nógrád megyei kiránduláson történelmi és irodalmi ismeretekkel és sok-sok élménnyel gazdagodhattak a tanulók. Nógrád felfedezése a szécsényi múzeumban kezdődött a megye történelmi emlékeinek megismerésével, majd a horpácsi kúriában Mikszáth Kálmán, iskolánk névadójának életét és munkásságát tekintettük át, aztán a tereskei templom Szent László-falképciklusát tekinthették meg a kirándulók, végül Romhányban folytatódott a Rákóczi-szabadságharc felidézésének lezárása.  A kirándulás után Pásztón a Magyar Összetartozás Fogadalmi Hely parkjában megtekintettük a két évvel korában közösen elültetett fenyőt, s a székely fiatalok ismételten élvezhették a Fogadalmi Hely Baráti Körének vendégszeretetét. Ezt követően a búcsúestre került sor, melynek keretében a házigazda osztály kedveskedett vacsorával a vendégeknek. 

Április 7-én Budapestre kirándult a székely csoport néhány pásztói kísérővel, ahol a Petőfi Irodalmi Múzeumban Szendrey Júlia és Petőfi szerelmét idéztük fel, illetve Arany János és Szabó Magda évfordulós kiállítását tekintettük meg, s a Sziklakórházban ideiglenesen látogatható Hirosima kiállítást is megnéztük. A Várnegyedben történő séta után egy kis plázázás zárta a napot.

Április 8-án hazafelé utazva Hortobágynál vettek búcsút az anyaországtól a határon túli magyar diákok, hogy az esti órákban hazatérhessenek otthonukba.

Április végén egy nagyon jó hangulatú értékelő órán zártuk a projektet. Pizza, szendvics és üdítő fogyasztása mellett megtekintettük a programelemek alatt készített fotókat, videókat, s felidéztük a legszebb és legjobb élményeket, amelyeket meg is osztottunk egymással. A kötetlen beszélgetés során összegeztük a program eredményeit, tapasztalatait, hasznosságát.

A projekt záró elemeként rendeztük meg iskolánkban június 15-én a hagyományos Diáknapon a Nemzeti Összetartozás – Határtalanul! témanapot az egész iskola számára. A tanulók több állomáson mérhették össze tudásukat, ügyességüket pl. rovásírást dekódoltak, a határon túli és inneni nevezetességekkel kapcsolatosan oldottak meg feladatokat, kiderült, hogy kik teljesítették a legjobban a Szent László próbát, s kik az iskola legjobb szakácsai. 

A Határtalanul! program célja, hogy a magyarországi és a határon túli magyar fiatalok csereutazásokon keresztül  alakítsanak ki egymással személyes kapcsolatokat,  és a hasznos termékek közös készítése által ezek el is mélyüljenek. Ez a projekt ebben az értelemben is sikeresnek mondható, hiszen elmélyítette a két évvel ezelőtt született barátságokat, s újak is születtek a két utazás során határon inneni és túli fiatal között.  

Köszönjük szépen a projekt pénzügyi támogatását az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőnek, továbbá a megvalósításban nyújtott segítséget Babus Andrea tanárnőnek, a kollégium technikai személyzetének, valamint a kedves vendéglátást a Magyar Összetartozás Fogadalmi Hely Baráti Körének, s az igényes fotó- és videódokumentációt Szabó Zsolt média szakos tanár úrnak és média fakultációs csapatának.

Videós beszámolónk: https://youtu.be/dzl70s14dBU 

Fény és árnyék történelmünk lapjain

A HAT-15-06-0053 számú Határtalanul! Együttműködés gimnáziumok között pályázatnak köszönhetően a 2015/2016-os tanévben a pásztói Mikszáth Kálmán Líceum partneriskolai kapcsolatot létesített a székelyudvarhelyi Baczkamadarasi Kis Gergely Református Kollégium intézményével.

Az előkészítő szakaszban az erdélyi útra történő felkészítés, motiválás zajlott.  2016. február 29-én az előkészítő óra keretein belül elsőként az első utazás részletes programjának ismertetése, ill. a projektfeladatok áttekintése történt, majd a megvalósításban részt vevő tanárok tartottak a témához tartozó előadásokat az utazásra jelentkező diákoknak. A tanulók megismerhették a történelmi Magyarország felbomlásának történelmi hátterét, következményeit, az elszakadt területek, különösen Erdély irodalmát, a Határtalanul! pályázatok célját, eredményeit, valamint a Rákóczi Szövetség hasonló diákutaztatási lehetőségeit. Az előadásokat interaktív irodalmi feladatok megoldásával tettük játékosabbá. Majd a záró részben csoportonként foglalkoztunk a tanulókkal a World Café módszer segítségével. Ennek során megismerkedhettek a diákok a székely nyelvjárással, a rovásírással, vitázhattak a trianoni béke revíziójáról, továbbá feltehették kérdéseiket a romániai magyarság helyzetével kapcsolatosan egy Erdélyből elszármazott kolléganőnek. Az előkészítő foglalkozás rendkívül tartalmasnak, hasznosnak bizonyult, hiszen a tanulók rengeteg információval gazdagodtak a határon túli magyarság kialakulásával, múltjával, jelenével kapcsolatosan. Ezen szakaszban a tanulók felkészítését szolgálta még a 2016. március 4-én zajlott budapesti kirándulás is, amikor a tanulók tanári kísérettel ellátogattak a Magyarság Házába, ahol interaktív módon végigjárhatták a Mi, magyarok – Látogatóközpont kiállítását. Meghallgathatták a nyelvjárásokat, modern verseket, tesztelhették tudásukat, ügyességüket, megismerhették tudósainkat, továbbá számos érdekes terem tárta fel a magyarság mibenlétét, eredményeit. A felkészítés harmadik eleme egy iskolai kiállítás volt, melynek keretein belül Erdély etnikai és vallási sokszínűségét, nevezetességeit, azon belül is Székelyföldet és a székelyeket mutatták be a tanulók, hogy ezzel is ráhangolják társaikat a székelyföldi utazásra.

Ezt követően, 2016. március 11–16. között került sor az első utazásra, melynek alkalmával 40 fő mikszáthos tanuló és 4 őket kísérő, s a programot összeállító pedagógus juthatott el Székelyföldre, hogy együtt ünnepeljen az 1848-49-es forradalom és szabadságharc eseményeire emlékezve a székelyudvarhelyi diákokkal. Az út során a Nógrád megyei fiatalok számos történelmi, kulturális, ill. természettudományos szempontból fontos nevezetességet tekintettek meg. Az első állomás Nagyvárad volt, ahol a történelmi és irodalmi kötődéseket mutatták be a projektfeladatra vállalkozó tanulók. Ezt követte a Király-hágó, a történelmi Erdély kapuja, majd megcsodáltuk a körösfői református templomot, történelmi emlékhelyet. Késő este érkeztünk meg Székelyudvarhelyre, ahol a Baczkamadarasi Kis Gergely Református Kollégium tanulói és tanárai már vártak bennünket. Összeismerkedtünk, áttekintettük közös feladatainkat, majd tibódi szállásunkra, a Hajnalcsillag Panzióba mentünk. 

 „A székelyudvarhelyi diákok nagyon kedvesen és barátságosan fogadtak minket, már nagyon várom őket.”  (Bokros Lolita 9.a)

A második napon a Hargitára jutottunk fel. Csodálatos látvány fogadott bennünket, mely örök élmény maradt mindannyiunk számára. 

„Számomra a legemlékezetesebb élmény a Hargita megmászása volt. Bár mindenki elfáradt és a levegő is dermesztően hideg volt, egyértelműen megérte, hiszen a tetőről való kilátás lélegzetelállítóan gyönyörű volt. A hó, ami a térdünkig ért, beborította az összes fenyőt, és a fehér táj szinte vakítóvá vált.”  (Zsiga Vanessza 9./nya)

„A tavaszi tájból a jég birodalmába kerültünk a hargitai kiránduláson, ez nagyon nagy élmény volt a számomra.” (Batta Péter 9./nya)

A harmadik napon megtekintettük a zetelaki víztározót, a Gyergyói-medencét, majd következett a Gyilkos-tó, a Békás-szoros és a gyergyószárhegyi Lázár-kastély. A kirándulás során szintén tanulói projektekből tudhattuk meg a kulturális és természeti kincsek létrejöttének történetét. A negyedik napon Székelyudvarhellyel, a társintézmény mindennapi életével ismerkedtünk meg közelebbről, valamint ekkor került sor a hasznos termékek kivitelezésére is. A délelőtt folyamán mutattuk be a református templomban az iskolai megemlékezésen a közös március 15-ei műsort, majd délután a szejkefürdői látogatást követően történt a mini kopjafák kifaragása, valamint újrahasznosított hulladékokból az 1848-49-es forradalom és szabadságharc helyszíneit megjelenítő taneszköz is elkészült. Az ötödik napon a március 15-i székelyudvarhelyi városi megemlékezés után ellátogattunk Csíkszeredára, ahol a Mikó-várban a vártörténeti és a csíki székelyek életét bemutató néprajzi kiállítást tekintettük meg. Ezt követően Nyerges-tetőre mentünk, ahol a székely hősök emlékére elhelyeztük a határon túli diákokkal közösen készített mini kopjafákat, valamint közösen megkoszorúztuk az emlékművet. A búcsúesten a projekt első szakaszának értékelése után táncházban és diszkóban barátkozhattak kötetlenebb formában fiataljaink. A hazafelé útra is maradtak nevezetességek, amelyeket a kijelölt tanulók mutattak be társaiknak egyéni vagy páros projektmunka keretében. Farkaslakán Tamási Áron életét, munkásságát elevenítettük fel, Korondon a korongozást is kipróbálhatták a diákok, majd a marosvásárhelyi Kultúrpalotát tekintettük meg. 

„A külföldi utazási élményeimet idén is bővíthettem a Határtalanul! programnak köszönhetően. Hat nap alatt rengeteg erdélyi látványosságot volt szerencsém élőben is megcsodálni. Személyes kedvencem a Hargita havas tája, melynek tetejéről meseszép volt a kilátás. Minden egyes nevezetesség történetéről vagy legendájáról az iskolatársaink tartottak előadást. Az idegenvezetőnek köszönhetően még több érdekes információt tudhattunk meg. A szállással szintén meg voltunk elégedve. Szép, kényelmes szobákban pihenhettük ki az aznapi fáradalmainkat. Az ételek bőségesek és finomak voltak. Remélem, hogy középiskolás éveim alatt máskor is részt vehetek hasonló kirándulásokban.” (Bobák Csenge 9.ny/a)

„Az erdélyi út remek lehetőség volt megismerni a Nagy Magyarország keleti felét”. (Pajkos Barnabás 9.a)

A második utazás során a magyarországi diákok fogadták a székelyudvarhelyi középiskola küldöttségét. Az anyaországi program 2016. június 1–5. között zajlott, és a trianoni béke, valamint a nemzeti összetartozás témája köré csoportosultak a programok. Az első nap, az idevezető út során Debrecenben is megállt az erdélyi csoport egy városnézésre, majd a pásztói diákok és igazgatónőnk meleg szavakkal fogadták őket este a kollégiumban. A második napon iskolánkat és Palócföld látványosságait tekintették meg a vendégek. A somoskői vár történetét egy pásztói diák mutatta be, majd a balassagyarmati Palóc Múzeumban a néprajzi kiállítást követően a Civitas Fortissima jelző kiérdemlésének okait tárták a külhoni látogatók elé a mikszáthos tanulók, a hollókői vár és az ófalu is nagy hatással volt a határon túli vendégekre, a kirándulást egy igazi palóc vacsora zárta a Cserhát-völgy fogadóban. A harmadik napon a budapesti látnivalók közül a Mi, magyarok interaktív kiállítás és az Országház, illetve a Szent Korona megtekintése emelhető ki, de ezen a napon is várták izgalmak az idelátogatókat, először hajókázás a Dunán, majd sportvisszavágó Pásztón a tornateremben. A negyedik napon Pásztóval ismerkedtek vendégeink, illetve ekkor készítették el a két iskola diákjai közösen a hasznos termékeket. A Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából elkészült az „Összetartozás padja”, valamint a történelmi és a trianoni magyar határokat jelölő térkép újrahasznosított hulladékokból, s közösen elültettük a székely–magyar barátságot jelképező fenyőfacsemetét is a Magyar Összetartozás Fogadalmi Hely parkjában. Az együttes munkára motiválva igazi látványkonyhává változott a kollégium aulája, ahol a tócsni- és réteskészítés fortélyaiba tekinthettek bele vendégeink. Június 4-e nemzeti történelmünk gyásznapja, s ehhez kapcsolódva együtt emlékeztek az anyaországot képviselő helyi középiskolások és az elszakított területeket képviselő székelyudvarhelyi diákok a Trianon-emlékműnél. Az este a projektzárás jegyében telt, ahol értékeltük a két utat, valamint a búcsúvacsora előtt igazi palóc hangulatot varázsoltak a helyi Muzsla néptáncegyüttes tagjai. A vacsora után pedig közös diszkózás zárta a napot. Az utolsó napon a reggeli búcsút követően az Ópusztaszeri Nemzeti Történelmi Emlékpark meglátogatásával zárult a magyarországi program. A székelyföldi diákok és tanáraik elmondásuk szerint felejthetetlen élményekkel távoztak az anyaországból, s ők is várják a partnerkapcsolat folytatását.

A Határtalanul! projekt értékelő szakasza szintén több elemből tevődött össze. 2016. június 9-én került sor arra a bemutató órára, ahol a részt vevő 9./nya és 9.a osztályos diákok élménybeszámolót tartottak osztálytársaiknak a kirándulásokról, valamint ismertettük számukra a Határtalanul! pályázat céljait, eredményeit. Majd június 13-án a résztvevőkkel közös értékelő óra következett, amelynek keretében csoportokban fényképek segítségével felidézték élményeiket, tapasztalataikat a tanulók, s a végén frontális munkaformában a legjobb történeteiket elő is adták a többieknek, a fotókat pedig elhelyezték a közösen készített térképen. A projekt záró elemeként rendeztük meg június 14-én a hagyományos Diáknapon a Nemzeti Összetartozás – Határtalanul! témanapot az egész iskola számára. A tanulók több állomáson mérhették össze tudásukat, pl. rovásírást dekódoltak, a székelyekkel, a határon túli nevezetességekkel, a népviseletekkel, az Európai Unióval kapcsolatosan oldottak meg feladatokat, s kiderült, hogy kik az iskola legjobb mesemondói, néptáncosai, szakácsai, papírfonói. 

A Határtalanul! program célja, hogy a magyarországi és a határon túli magyar fiatalok csereutazásokon keresztül  alakítsanak ki egymással személyes kapcsolatokat,  és a hasznos termékek közös készítése által ezek el is mélyüljenek. A két út során számos barátság született határon inneni és túli fiatal között, s a projektben vállalt hasznos termékek örök emlékeztetői lesznek ennek a kapcsolatnak, továbbá bővültek annak a kb. 80 diáknak az ismeretei is, akik – a 6 év alatt immáron közel 100.000 társukkal együtt – a program részesei lehettek. 

Köszönjük szépen a projekt pénzügyi támogatását az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőnek, továbbá a megvalósításban nyújtott segítséget Hoksári István idegenvezetőnek, a kollégium technikai személyzetének, az exkluzív parlamenti látogatást Kürti Zoltánnak, az ezt rögzítő csodálatos fotókat Béli Balázsnak, valamint a kedves vendéglátást a Magyar Összetartozás Fogadalmi Hely Baráti Körének, a vidám bemutatót és táncházat a Muzsla Táncegyüttesnek,  a diáknapi bemutatót a pásztói rendőröknek és tűzoltóknak, Kanyó Zsolt és Czene Nóra papírfonóknak, végül a fotó- és videókészítést Nágel István informatikusnak és Szabó Zsolt média szakos tanárnak.

Videós beszámolónk: https://youtu.be/ET0Y9DlM5As