Oktatási Hivatal Bázisintézménye

Iskolánk 2023 januárjában adott be pályázatot Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím elnyerésére. Az Oktatási Hivatal által kiírt pályázaton – a Pedagógiai Oktatási Központ és a bíráló bizottság javaslatai alapján – az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese a rendkívül magas szakmai színvonalú pályamunkák közül a Mikszáth Kálmán Gimnázium és Kollégium intézményét érdemesnek ítélte Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselésére.

A bázisintézmény olyan megyei, járási, esetleg országos szinten magas presztízsű hagyományokkal rendelkező, infrastruktúrában a feladatellátáshoz megfelelő módon felszerelt, egyedi, más intézmények számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szakmai módszertani, szervezeti kultúrával és innovációval rendelkező, és ezt publikálni, valamint szakmai szolgáltatásként átadni képes intézmény, mely alkalmas adott területen magas színvonalú, hatékony tudásmegosztásra. Olyan intézmény, melyben a jó gyakorlat eredményesen működik mesterpedagógus vagy mesterpedagógus szaktanácsadó, illetve az intézményvezető által kijelölt pedagógus közreműködésével.

Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselése megtisztelő mind az intézmény vezetése, mind a pedagógusok számára, hiszen a jó gyakorlatok átadásával tovább fejleszthetjük szakmai tudásunkat.

A bázisintézmény jó gyakorlata:

·       „Változtass…, hogy fenntartható maradj!” - A fenntartható fejlődésre történő nevelés lehetséges formáinak bemutatása az oktatás különböző területein egy örökös ökoiskolában

Kapcsolattartó:

Madjász Julianna

 

Telefon: 32/ 460-791

 

Email: mikszath@mixat.hu

  • Jógyakorlat leírása:

Intézményünk e tanévtől jogosult viselni az Örökös Ökoiskola címet: ez hosszú évek tudatos munkájának eredménye. Ezen évek során egyik legfontosabb célkitűzésünkké vált a környezettudatosságra, fenntarthatóságra nevelés. Eleinte tanórán kívüli programokban jelent meg ez a törekvés, az évek során azonban szinte minden területen és az oktatás minden tantárgyába sikerült beilleszteni valamilyen formában ezt a témát. Természetesen minden évben kapcsolódunk a Fenntarthatósági Témahét programjaihoz, de fontosnak tartjuk, hogy ne csak ezen az egy héten jelenjen meg ez a téma, hanem egész tanév során folyamatosan napirenden tartsuk, így a diákoknak jobban beépül a gondolkodásába ez a magatartásforma. Erre már nagyon jó módszereink, tematikánk épült ki. Úgy gondoljuk, hogy segíteni tudjuk azokat a kollégákat, akik hasonlóan gondolkodnak és szeretnék a saját tantárgyukban vagy saját iskolai közösségükben bevezetni  a módszert.

Célunk, hogy iskolánk tanulói a környezeti nevelés során ismerjék meg azokat a jelenségeket, folyamatokat, amelyek folyamán a bolygónkon mindannyiunk számára tapasztalt környezeti válságjelenségek tapasztalhatók. Ismerjék fel a jelenségek környezeti – társadalmi okait, ezek környezeti következményeit. Fontos feladatunk, hogy diákjaink lássák meg a közvetlen kör-nyezetükben meglévő értékeket, ezek megóvásába, megismertetésébe tevékenyen kapcsolódja-nak be. Életmódjukban kapjon kivételezett helyet és szerepet a természet tisztelete, a felelős-ségvállalás és a környezeti károk megelőzésének igénye. Legyenek együttműködőek a környe-zeti konfliktusok közös megelőzése, kezelése, vagy megoldása terén.

ÖKO programjaink a környezeti nevelést, a fenntartható állampolgárrá útjára lépést kívánják elősegíteni.

Mi is iskolánkban az öko-szemlélet?

  • környezetbarát iskolát jelent, amelyben kivételezett helye van a környezeti nevelésnek

  • társadalmi- és civil szervezetek segítségével felhívjuk a figyelmet a „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!” időszerűségére.

  • felhasználva a különböző tantárgyak adta lehetőségeket tanórán és a tanórán kívüli tevékenységek révén is (témanap, vetélkedők, pályázatok, projektek, terepgyakorlatok) elősegítjük tanulóink környezettudatos magatartásának kialakítását.

  • minden iskolát érintő tevékenységben igyekszünk takarékosan bánni az erőforrásokkal, csökkenteni az energiafelhasználást, vízfogyasztást, a hulladék mennyiségét.

  • igényesen, esztétikusan alakítani iskolánk külső, belső környezetét, odafigyelve a több-ször felhasználható dekorációkra, az egyre több zöld növény beszerzésére.

A fenntarthatóság megvalósításának eszközei, módszerei:

  • minden évben elkészíti öko munkatervét az iskolavezetés, a tanárok, az alkalmazottak, a tanulók bevonásával

  • az iskola arculata képviseli a fenntarthatóság, a környezettel harmonikus együttélés, a környezetbarát működés, az egészséges életvitel megvalósításának pedagógiai értékeit.

  • oktató-nevelő tevékenységében kiemelt helyet ad a helyi közösség életébe bekapcsolódó tevékenységeknek.

  • pedagógiai munkája a gyermekek életkorát és egyéni sajátosságait messzemenően figyelembe veszi, sokféle pedagógiai módszert vesz igénybe az öko szemlélet kialakításának érdekében – újszerű tanulásszervezési formák (témanapok, témahetek), pedagógiai műhelymunka az öko csoport vezetésével, belső és külső továbbképzések, tanulás-módszertani foglalkozások, projektpedagógia.

-       fontosnak tartja a szabadtéri foglalkozások szervezését, amely az egészséges életvitel egyik elengedhetetlen feltétele.

-       az iskolában van környezeti öko-munkacsoport, melynek tagjai közt vannak a reál, humán, művészeti tárgyak és a testnevelés tanárai, továbbá a technikai személyzet képviselője.

  • a diákokat – diákönkormányzat révén – bevonjuk az őket érintő döntések előkészítésébe.

  • a Házirend kiemelten foglalkozik a kulturális és természeti értékek védelmével.

  • A projektek kiemelt céljai:

-       A természet szeretetére, megismerésére, megóvására nevelés.

-       Környezetismereti, természetismereti, környezetvédelmi problémákkal kapcsolatos ismeretek átadása.

-       Érzékenyítés, mely a globális és a helyi gondok feltérképezését, lehetséges megoldását jelentheti.

-       Aktivitásra, tevőleges magatartásra késztetés pl.:a hulladékkezelés.

§  Fenntartható életvitel kialakításához köthető tudás átadása.